Wenen Vliegveld – zatermiddag, iets na 12 uur op een zonnige dag. Verwoed probeert de floormanager van de vliegmaatschappij reizigers te laten wachten…want ze zijn namelijk nog niet aan de beurt. โNee, meneer, u hebt een zone 3 ticket, nu boarden we alleen zone 1 en 2โฆโ.
Ik vlieg niet zo vaak, dus weet niet hoelang het instappen al is ingedeeld in zones. Maar op de heenweg was ik op Schiphol blij verrast door alle verbeteringen die zijn doorgevoerd om grote stromen mensen zo efficiรซnt mogelijk door de douane en in het vliegtuig te loodsen. Waaronder dus het onboarden per โzoneโ. Op de terugreis zag ik het weer in de praktijk; veranderen van gedrag is lastig!
โ๐๐ฆ๐ฏ๐ฆ๐ฆ๐ณ, ๐ธ๐ข๐ค๐ฉ๐ต ๐ฆ๐ท๐ฆ๐ฏ, ๐ช๐ฌ ๐ญ๐ข๐ข๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ถ ๐ป๐ช๐ฆ๐ฏ, ๐ฌ๐ช๐ซ๐ฌ ๐ฉ๐ช๐ฆ๐ณ ๐ด๐ต๐ข๐ข๐ต ๐ธ๐ฆ๐ญ๐ฌ๐ฆ ๐ป๐ฐ๐ฏ๐ฆ ๐ถ ๐ฉ๐ฆ๐ฃ๐ตโฆโ.
Sommige mensen, waaronder ik zelf, wachtten rustig tot โhun zone-nummerโ werd omgeroepen. Anderen bleven proberen zo snel mogelijk het vliegtuig in te komen. Het had geen zin, want een alarmlicht ging af wanneer je onterecht probeerde te passeren.
๐ช๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ผ๐บ ๐ถ๐ ๐๐ฒ๐ฟ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป ๐น๐ฎ๐๐๐ถ๐ด?
Ik vroeg me af wat het nu zo moeilijk maakt om te wennen aan de nieuwe manier van reizen. Wat voor mijzelf ook gold, is dat ik niet wist dat deze veranderingen waren doorgevoerd. Ik kon me er wel iets bij voorstellen, na alle verontrustende berichten afgelopen maanden over de (te) grote hoeveelheid reizigers. Maar misschien gold voor de anderen, dat ze het niet wisten, maar ook niet begrepen en daardoor niet wilden/konden veranderen.
Dit fenomeen zie je ook weleens terug bij het ๐ฆ๐๐ง๐๐ ๐๐ง ๐ฏ๐๐ง ๐ฏ๐๐ซ๐๐ง๐๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ง ๐ข๐ง ๐จ๐ซ๐ ๐๐ง๐ข๐ฌ๐๐ญ๐ข๐๐ฌ; als medewerkers niet begrijpen waรกrom er iets moet veranderen en het niet helder is wat er van hen wordt verwacht, gebeurt er niet veel. Een succesvol verandertraject start naar mijn idee altijd met een verhaal over de noodzaak van de verandering, een aantrekkelijk perspectief in de toekomstige situatie en de uitleg hoe we daar gaan komen. Dit komt allemaal tot uiting in een aantrekkelijke ๐ฐ๐ต๐ฎ๐ป๐ด๐ฒ ๐๐๐ผ๐ฟ๐.
๐๐ฆ๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐๐ญ๐ช๐ฆ๐จ๐ท๐ฆ๐ญ๐ฅ …Ondertussen kost het bij de gate bijna meer tijd en moeite om mensen tegen te houden, dan ze gewoon maar door te laten. Maar ja, de aanhouder wintโฆen uiteindelijk moet men het toch een keer leren ๐
#behaviorchange#compellingchangestory#caseforchange#changecommunications
Photo: JESHOOTS on Unsplash