Krachtige Teams_Blog

“Nee meneer, even wachten..eerst zone 3”

Wenen Vliegveld – zatermiddag, iets na 12 uur op een zonnige dag. Verwoed probeert de floormanager van de vliegmaatschappij reizigers te laten wachten…want ze zijn namelijk nog niet aan de beurt. “Nee, meneer, u hebt een zone 3 ticket, nu boarden we alleen zone 1 en 2…”.

Ik vlieg niet zo vaak, dus weet niet hoelang het instappen al is ingedeeld in zones. Maar op de heenweg was ik op Schiphol blij verrast door alle verbeteringen die zijn doorgevoerd om grote stromen mensen zo efficiënt mogelijk door de douane en in het vliegtuig te loodsen. Waaronder dus het onboarden per ‘zone’. Op de terugreis zag ik het weer in de praktijk; veranderen van gedrag is lastig!

“𝘔𝘦𝘯𝘦𝘦𝘳, 𝘸𝘢𝘤𝘩𝘵 𝘦𝘷𝘦𝘯, 𝘪𝘬 𝘭𝘢𝘢𝘵 𝘩𝘦𝘵 𝘶 𝘻𝘪𝘦𝘯, 𝘬𝘪𝘫𝘬 𝘩𝘪𝘦𝘳 𝘴𝘵𝘢𝘢𝘵 𝘸𝘦𝘭𝘬𝘦 𝘻𝘰𝘯𝘦 𝘶 𝘩𝘦𝘣𝘵…”.

Sommige mensen, waaronder ik zelf, wachtten rustig tot ‘hun zone-nummer’ werd omgeroepen. Anderen bleven proberen zo snel mogelijk het vliegtuig in te komen. Het had geen zin, want een alarmlicht ging af wanneer je onterecht probeerde te passeren.

𝗪𝗮𝗮𝗿𝗼𝗺 𝗶𝘀 𝘃𝗲𝗿𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝗲𝗻 𝗹𝗮𝘀𝘁𝗶𝗴?
Ik vroeg me af wat het nu zo moeilijk maakt om te wennen aan de nieuwe manier van reizen. Wat voor mijzelf ook gold, is dat ik niet wist dat deze veranderingen waren doorgevoerd. Ik kon me er wel iets bij voorstellen, na alle verontrustende berichten afgelopen maanden over de (te) grote hoeveelheid reizigers. Maar misschien gold voor de anderen, dat ze het niet wisten, maar ook niet begrepen en daardoor niet wilden/konden veranderen.

Dit fenomeen zie je ook weleens terug bij het 𝐦𝐚𝐧𝐚𝐠𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐧 𝐯𝐞𝐫𝐚𝐧𝐝𝐞𝐫𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐢𝐧 𝐨𝐫𝐠𝐚𝐧𝐢𝐬𝐚𝐭𝐢𝐞𝐬; als medewerkers niet begrijpen waárom er iets moet veranderen en het niet helder is wat er van hen wordt verwacht, gebeurt er niet veel. Een succesvol verandertraject start naar mijn idee altijd met een verhaal over de noodzaak van de verandering, een aantrekkelijk perspectief in de toekomstige situatie en de uitleg hoe we daar gaan komen. Dit komt allemaal tot uiting in een aantrekkelijke 𝗰𝗵𝗮𝗻𝗴𝗲 𝘀𝘁𝗼𝗿𝘆.

𝘞𝘦𝘯𝘦𝘯 𝘝𝘭𝘪𝘦𝘨𝘷𝘦𝘭𝘥 …Ondertussen kost het bij de gate bijna meer tijd en moeite om mensen tegen te houden, dan ze gewoon maar door te laten. Maar ja, de aanhouder wint…en uiteindelijk moet men het toch een keer leren 😉

#behaviorchange#compellingchangestory#caseforchange#changecommunications

Photo: JESHOOTS on Unsplash

Scroll naar boven
Krachtige Teams | Verandermanagement